Nauka szybkiego czytania i techniki zapamiętywania

Szybkie czytanie i zapamiętywanie Trudności w czytaniu wiążą się bezpośrednio z trudnościami w nauce. Dziecko, które słabo czyta potrzebuje znacznie więcej czasu na zrozumienie przeczytanych treści i rozwiązanie określonego zadania. Wystarczy poświęcenie godziny lub dwóch w tygodniu na dedykowanych dla danej grupy wiekowej zajęciach w Akademii Nauki, by zobaczyć po krótkim czasie znaczne postępy u dziecka. Wszystko w dodatku nie odbywa się w nudny sposób w ławce, a dzieje się w ramach zabaw ruchowych, opartych na spostrzegawczości.

Nauka czytania dla najmłodszych w wieku przedszkolnym

Najmłodsze dzieci mogą szukać zawieszonych na ścianach literek, które postanowiły się ukryć. Metoda Glenna Domana polega na czytaniu globalnym, czyli łączeniu czytania z postrzeganiem kolorów, obrazów, dźwięków, a także z gestami itp. Dziecko wielokrotnie oglądając dany obraz i napis, z czasem potrafi je ze sobą powiązać. Zaczyna się od liter, potem pojedynczych wyrazów, a następnie te wyrazy łączy się w wyrażenia. W ten sposób łatwo je zapamiętać, a czytanie staje się przy tym mimowolne. Dzieci, które czytają z rodzicami tą metodą od najmłodszych lat, są bardziej spostrzegawcze i szybciej potrafią rozwiązać złożone zadania. Któż najłatwiej nie zapamiętał zasad ortograficznych przedstawionych w formie wyliczanek czy rymowanek z pokazywaniem?

W ten sposób najłatwiej zapamiętuje się treści angażując w to jak najwięcej zmysłów. Ponieważ wszyscy mają pewne predyspozycje do zapamiętywania treści w określony sposób, poprzez słuchanie, oglądanie, czy ruch bądź łączenie ze sobą poszczególnych metod parami, stosując takie metody można szybko osiągnąć sukces pedagogiczny i jednocześnie pokazać dziecku, że nauka może być przyjemnością i zabawą.

Zajęcia dla dzieci – uczenie się poprzez zabawę dzieci w wieku szkolnym

Również dzieci, które rozpoczęły już naukę w szkole mogą bardzo skorzystać na zajęciach nauki szybkiego czytania i zapamiętywania. Mózg jest jak mięsień i aby działał sprawnie, trzeba go stymulować przez całe życie. Im bardziej wszechstronna i atrakcyjna jest ta stymulacja, tym dłużej wiedza pozostaje w głowie. Nie bez przyczyny wiele starszych osób pamięta jeszcze rymowanki, których uczyli się jako dzieci, a zapomniało wiele innych rzeczy, których uczyło się później. Przyczyną tego jest podejście do samej nauki i sposób przedstawienia wiedzy. Przyswajanie nowych informacji zawsze powinno pobudzać wyobraźnię, niezależnie od wieku. To dlatego w Akademii Nauki w Olsztynie duży nacisk kładziony jest na zabawę i przeprowadzanie eksperymentów naukowych.

Dzięki temu fizyka i chemia przestają być dla dziecka trudne, a staja się jednymi z ulubionych dziedzin. Odgrywanie scen, przebieranie się za postaci pozwala zapamiętać również na dłużej informacje związane z historią i geografią. Dzieci ucząc się tańca z danego regionu, bądź tworzenia tradycyjnych ozdób, jak np. origami, poznają głębiej kulturę i tradycję różnych narodów i są znacznie bardziej otwarte na świat i panującą w nim różnorodność. To z kolei buduje w nich postawę prospołeczną, tolerancji i poszanowania dla innych. Ponadto uczestnicząc w zajęciach dzieci często współdziałają w grupie. Takie umiejętności przydadzą im się zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu, a także przyszłej pracy zawodowej.

Efektywna nauka nie może być zatem oparta na wielokrotnym powtarzaniu treści, bez namysłu, co prowadzi do gromadzenia ich w pamięci krótkotrwałej, a angażowaniu atrakcyjnych form ruchowych, dźwiękowych i obrazowych. Warto korzystać ze sprawdzonych metod nauki poprzez zabawę.]]>